top of page

Algemene 
Voorwaarden

Artikel 1 – Toepassing


Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de diensten geleverd door de Opdrachtnemer (Sophie Hewitt) aan de Opdrachtgever, hierna beiden omschreven als “Partijen”. Deze algemene voorwaarden werden expliciet en integraal aangeboden aan Opdrachtgever voor het aanvangen van de opdracht, zij het in een e-mail of per post, zij het gehecht aan een offerte.


De aanvaarding van de offerte en/of de diensten geleverd door Opdrachtnemer houdt de aanvaarding van deze algemene voorwaarden in. Wat volgt vervangt alle voorafgaande mondelinge of schriftelijke akkoorden. Aanvaarding impliceert tevens dat de Opdrachtgever volledig verzaakt aan de toepassing van hun eigen algemene voorwaarden. Het stilzwijgen van Opdrachtnemer kan in geen geval als
aanvaarding van andere voorwaarden worden geïnterpreteerd. Afwijkingen zijn slechts toegestaan na schriftelijk akkoord van beide Partijen. Een aanvullende
overeenkomst dient expliciet naar deze algemene voorwaarden te verwijzen.

 


Artikel 2 – Offerte


Elke offerte aangeboden door de Opdrachtnemer is 30 dagen geldig, tenzij anders vermeld in de offerte of bij later expliciet schriftelijk akkoord door Opdrachtnemer.
De offerte moet schriftelijk beantwoord worden. De contactpersoon bevestigt gerechtigd te zijn de Opdrachtgever te vertegenwoordigen en maakt zich sterk, solidair en ondeelbaar met hen.

Artikel 3 – Prijzen


De in offertes vermelde prijzen en tijdsinschatting zijn indicaties. Zij worden te goeder trouw en zo nauwkeurig mogelijk opgegeven, maar kunnen afwijken bij facturatie. De Opdrachtgever wordt steeds op geïnformeerd over (de reden van) eventuele prijsstijgingen of bijkomstige kosten. Onkosten voor aankoop of huur van specifieke apparatuur, kosten voor afgelegde kilometers, speciale verzendingskosten of enige andere aanvullende kosten in uitvoering van de Opdracht worden extra aangerekend na overleg met Opdrachtgever en worden zoveel als mogelijk reeds vermeld in de offerte.

 


Artikel 4 – Opdracht


De Opdracht die door de Opdrachtnemer uitgevoerd wordt, is gebaseerd op ervaring en creativiteit. Het toevertrouwen van een Opdracht aan Opdrachtnemer gebeurt op basis van referenties en vertrouwen. Opdrachtnemer engageert zich in het uitvoeren van Opdrachten op basis van haar technische en creatieve know how. Het herhaaldelijk afkeuren van de Opdracht en dergelijke op basis van esthetische en/of subjectieve argumenten kan niet leiden tot het stopzetten van de Opdracht, of het niet betalen van de factuur. Opdrachtnemer verbindt zich ertoe alle te verstrekken diensten met zorg uit te voeren. Alle prestaties van de Opdrachtnemer zijn middelenverbintenissen, tenzij expliciet andersluidende overeenkomst tussen Partijen. Opdrachtgever staat ervoor in Opdrachtnemer voldoende aanwijzingen in de vorm van een briefing te geven. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende, onjuiste of verkeerde input door Opdrachtgever. Opdrachtgever informeert Opdrachtnemer over de gewenste technische specificaties van het aan te leveren materiaal (bijvoorbeeld XXX). Het aanleveren van niet-conform materiaal door de Opdrachtgever, kan leiden tot een meerprijs gebaseerd op de ter correctie door de Opdrachtnemer te spenderen werkuren. Bij gebrek aan overeenstemming over deze meerprijs worden de bepalingen van artikel 9 toegepast (annulatie). Bij significante wijzigingen van de opdracht in vergelijking met de oorspronkelijke briefing, komen Partijen een meerprijs overeen. Bij gebrek aan overeenstemming worden de bepalingen van artikel 9 toegepast (annulatie).

 


Artikel 5 – Intellectuele eigendom


Opdrachtgever bevestigt in de zin van het auteursrecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht en andere intellectuele eigendomsrechten, houder te zijn van de rechten op, of minstens rechthebbende van, de aangeleverde materialen of de gegeven opdracht. De Opdrachtgever vrijwaart de Opdrachtnemer van enige aanspraak daaromtrent. De Opdrachtnemer verwerft door het aanvaarden en/of uitvoeren van de Opdracht geen enkel intellectueel eigendomsrecht. Alle patronen, ontwerpen, etc. blijven in de brede zin van het intellectueel eigendomsrecht bij de oorspronkelijke houder van deze rechten. Opdrachtnemer behoudt het recht om (delen van) de afgeleverde beelden te gebruiken voor haar portfolio, prospectering van andere klanten, sociale media… evenwel zonder dat bedrijfsgeheimen worden gedeeld.

 


Artikel 6 – Levering


Vóór levering De overeengekomen leveringstermijn is indicatief. Het overschrijden van de leveringstermijn wordt zo snel mogelijk door Opdrachtnemer schriftelijk gemeld. Deze overschrijding – door welke oorzaak dan ook - geeft geen recht op schadevergoeding of prijsvermindering en heeft niet de ontbinding van de overeenkomst en de daaruitvolgende verplichtingen tot gevolg. Opdrachtnemer heeft het recht een meerprijs aan te rekenen indien de Opdrachtgever verzoekt om
de levering uit te voeren binnen een kortere termijn dan de voorziene, aangekondigde of overeengekomen termijn. Partijen kunnen evenwel ook een bindende levertermijn overeenkomen. Situaties van overmacht verlengen in ieder geval de leveringstermijn, zelfs wanneer zij niet tot blijvende en/of volstrekte onmogelijkheid van uitvoering leiden. In elk geval - en zeker indien partijen alsnog een bindende leveringstermijn zijn overeengekomen - zal deze termijn verlengd worden wanneer de Opdrachtgever of voor de Opdracht met goedkeuring
van beide partijen ingezette derden in gebreke blijft om de nodige informatie en feedback tijdig aan te leveren. Hetzelfde geldt indien de levering van materialen, stoffen, en dergelijke laattijdig of niet geleverd worden. Opdrachtnemer is in geen geval verantwoordelijk voor vertragingen in de levering, voortvloeiend uit veranderingen aangebracht door de Opdrachtgever aan de oorspronkelijke Opdracht.

 

Na levering De Opdrachtnemer bepaalt, in overleg met de Opdrachtgever, of de producten wordt opgehaald, dan wel verzonden. In het geval van verzending, rust het risico voor de producten op de Opdrachtgever, vanaf het ogenblik van verzending. De Opdrachtgever dient steeds de afleverbon te ondertekenen die door de Opdrachtnemer wordt aangeboden. De Opdrachtgever dient het geleverde product na te kijken alvorens tot enige actie zoals distributie,
verkoop, productie, publieke mededeling, etc. over te gaan. Indien een deel der finaal geleverde producten niet conform is met de opdracht, dient de Opdrachtgever dit binnen de 8 dagen schriftelijk te melden (per post of e-mail) aan Opdrachtnemer. De Opdrachtgever dient in de communicatie hun opmerkingen gedetailleerd te omschrijven. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt zich tot (a) teruggave van de prijs voor dit niet conforme gedeelte of (b) het opnieuw uitvoeren van dit gedeelte. De keuze ligt bij de Opdrachtnemer. Deze revisie kan geen invloed hebben op de betaling van de overige gedeelten van de Opdracht of
de hiervan losstaande opdrachten. Deze revisie kan geen aanleiding geven tot verdere schadevergoedingen. In geval van betwisting moet bewezen worden dat de afgeleverde producten niet aan de normale vereisten van de Opdracht zoals omschreven in Artikel 4 beantwoorden. Het goedkeuren van producten ontslaat Opdrachtnemer van alle verantwoordelijkheid voor vergissingen, weglatingen en dergelijke.

 


Artikel 7 – Betaling


Bij goedkeuring van de offerte wordt een voorschot gevraagd, waarvan de hoogte in de offerte wordt vermeld. Indien het voorschot niet wordt betaald, vangt de Opdracht niet aan. Facturen zijn betaalbaar door middel van overschrijving op rekening van en dit binnen 20 dagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld op de factuur. Opdrachtnemer heeft het recht om na iedere afgewerkte en goedgekeurde fase van het project de opdrachtgever te factureren voor de desbetreffende fase.


Bij iedere vertraging van betaling van een factuur wordt, vanaf de uiterste betaaldatum van rechtswege en zonder voorafgaandelijk ingebrekestelling, een verwijlinterest van de toepasselijke wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties alsook een bijkomende schadevergoeding, conventioneel en forfaitair vastgelegd op 10% van het verschuldigde bedrag van de factuur en met een minimum van 100 euro gevorderd. Deze interest en schadevergoeding is ook
van toepassing bij het toekennen van termijnen van respijt of afbetalingstermijnen.
Alle door de Opdrachtnemer gemaakte kosten, zoals proceskosten, buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten, daaronder begrepen de kosten voor juridische bijstand, deurwaarders en incassobureaus, gemaakt in verband met te late betalingen, komen ten laste van Opdrachtgever. 

 

In geval van niet-betaling op de vervaldatum worden alle door Opdrachtgever verschuldigde bedragen (ongeacht of ze op dat ogenblik betaalbaar zijn) van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar. In dit geval is Opdrachtnemer ook gerechtigd alle nog niet geleverde bestellingen te annuleren of de uitvoering ervan op te schorten. Behoudens schriftelijke toestemming kunnen de bedragen die Opdrachtgever is verschuldigd op geen enkele wijze worden gecompenseerd met om het even welke bedragen waarop Opdrachtgever aanspraak meent te kunnen maken tegenover Opdrachtnemer.

Artikel 8 - Protest


Op straffe van verval van recht moet elke klacht of protest bij schriftelijk of elektronisch via een gekwalificeerde dienstverlener aangetekend schrijven binnen de 8 dagen na ontvangst van de factuur geschieden. De klacht ontslaat de Opdrachtgever echter niet van hun verplichtingen tot betalen.

 

 

Artikel 9 – Annulatie


De annulatie van een Opdracht door de Opdrachtgever moet steeds schriftelijk (per post of per e- mail) gebeuren. Na annulatie brengt Opdrachtnemer Opdrachtgever op de hoogte van de reeds gepresteerde uren. Deze zullen vergoed worden aan het overeengekomen tarief. Indien een projectprijs werd overeengekomen, zal Opdrachtnemer de reeds gepresteerde uren factureren aan een prijs van x-EUR/uur excl. BTW. OF In geval van annulering van Opdracht door Opdrachtgever binnen de x weken na de bestelling zal een vergoeding van x% van de projectprijs verschuldigd zijn aan Opdrachtnemer. In geval van annulering na >x-weken zal een vergoeding van >% van de projectprijs verschuldigd zijn. Deze annuleringskosten zullen worden gefactureerd aan Opdrachtgever.

 


Artikel 10 - Aansprakelijkheid


Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor verlies of schade toegebracht aan eventuele voorwerpen, materialen en documenten haar toevertrouwd. Alle voorwerpen en documenten worden verzonden en bewaard op risico van de Opdrachtgever die uitdrukkelijk Opdrachtnemer van elke aansprakelijkheid ontslaat. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor enige fout van haar of haar aangestelden, behoudens voor een zware fout of een opzettelijke fout. In zulks geval zal Opdrachtnemer niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor enige gevolgschade zoals bijvoorbeeld verlies van verwachte winst, daling van omzet, verhoogde operationele kosten, verlies van cliënteel, welke Opdrachtgever of derden zouden lijden ten gevolge van enige fout of nalatigheid van Opdrachtnemer
of een aangestelde, die verband houdt met de overeenkomst.

 

De totale aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer zal nooit meer bedragen dan de prijs die door de opdrachtgever aan de Opdrachtnemer werd betaald voor de goederen of diensten die aanleiding gaven tot het schadegeval. Wat goederen of diensten afkomstig van derde leveranciers betreft, aanvaardt de Opdrachtnemer geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de derde leveranciers bereid zijn te aanvaarden voor hun producten of diensten.

 


Artikel 11 – Afloop van de Opdracht


Na afloop van de opdracht bezorgen Partijen elkaar alle ter beschikking gestelde werkmaterialen terug. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de Opdracht te beëindigen of schorsen indien Opdrachtgever zich schuldig maakt aan een zware contractuele wanprestatie die niet wordt hersteld binnen de acht dagen na ontvangst van een aangetekende ingebrekestelling hieromtrent. De niet- betaling van een of meerdere facturen op hun vervaldag, zal altijd worden beschouwd als een zware contractuele wanprestatie. Opdrachtnemer behoudt zich in het geval van een zware contractuele wanprestatie het recht voor om naast de vergoedingen bepaald in Artikel 9 een aanvullende schadevergoeding te eisen.

 


Artikel 12 – Geheimhouding


Partijen verbinden zich ertoe de commerciële, technische en economisch gevoelige informatie, alsook de bedrijfsgeheimen die zij vernemen geheim te houden en enkel te gebruiken waar noodzakelijk voor de uitvoering van de Opdracht.

 


Artikel 13 – Nietigheid & Aanvullingen


Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig wordt verklaard, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Het nietig verklaarde beding zal vervangen worden door een bepaling die het doel en de geest ervan zoveel mogelijk benadert. Voor alles wat hierin niet uitdrukkelijk wordt geregeld, is het Belgisch gemeen recht toepasselijk.

 


Artikel 14 – Toepasselijk recht


Het Belgisch recht is van toepassing ongeacht de nationaliteit van de Partijen.
Partijen verklaren zich akkoord in geval van een geschil eerst en vooral de voorkeur te geven aan bemiddeling vooraleer het geschil aanhangig te maken bij de bevoegde rechtbank. Het geschil kan na bemiddeling alleen voor de rechtbanken gebracht worden die ratione loci bevoegd zijn voor de zetel van Opdrachtnemer.

Artikel 15 – privacy gegevens 

Definitie van persoonsgegevens:

Persoonsgegevens omvatten alle informatie met betrekking tot een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (de 'betrokkene'); een identificeerbaar natuurlijk persoon is iemand die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer factoren die specifiek zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, mentale, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon.

 

Gegevensverzameling:

Wij verzamelen alleen persoonsgegevens die nodig zijn voor de uitvoering van onze diensten en de verbetering van de gebruikerservaring. De verzamelde gegevens kunnen bestaan uit uw naam, e-mailadres, telefoonnummer, afleveradres, en betaalgegevens.

 

Gebruik van persoonsgegevens:

We gebruiken uw persoonsgegevens om onze diensten aan te bieden, verbeteringen te identificeren en implementeren, fraude te voorkomen en te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Uw gegevens worden niet zonder uw expliciete toestemming voor andere doeleinden gebruikt.

 

Delen van gegevens:

Uw persoonlijke gegevens worden alleen gedeeld met derden als dit strikt noodzakelijk is voor het leveren van onze diensten of indien wettelijk vereist.

 

Gegevensbewaring:

Uw gegevens worden bewaard voor de periode die nodig is om de in deze Algemene Voorwaarden beschreven doeleinden te vervullen, tenzij een langere bewaartermijn wettelijk is vereist of toegestaan.

 

Uw rechten:

U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen, de verwerking ervan te beperken, en om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens. U kunt ook uw toestemming voor de verwerking van uw gegevens op elk moment intrekken.

 

Beveiliging:

Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen onrechtmatige verwerking en/of verlies.

 

Datalekken:

In het geval van een datalek zullen wij de relevante autoriteiten en de betrokkenen onverwijld informeren, conform de vereisten van de GDPR.

bottom of page